Nomineringstider

Jag har idag tisdag, även om den nu blivit onsdag, meddelat nomineringskommitténs ordförande och senare även medlemmarna i folkpartiet Uppsala att jag inte har för avsikt att kandidera för ytterligare en period i kommunfullmäktige. Nedan följer det brev jag skickat till medlemmarna

”Bästa folkpartimedlem,

Jag skriver för att meddela att jag inte kommer att kandidera till kommunfullmäktige 2010.

Jag vill tacka för det stora förtroende ni visat mig som kommunalråd och i det provval som just slutförts, men jag har efter moget övervägande kommit fram till att jag väljer att inte kandidera för ännu en mandatperiod.

Nomineringskommittén har beslutat om ett förslag till kommunlista, där en majoritet i den väljer att bortse från provvalet i flera fall. Jag är fullt medveten om att man som nomineringskommitté har ett tufft arbete och många överväganden att göra och inte helt och hållet kan utgå från resultatet i provvalet när förslaget till lista görs. Men att dramatiskt frångå medlemmarnas placeringar av kandidaterna på de främsta platserna är för mig inte acceptabelt.

Att vara kommunalråd är fantastiskt roligt men också slitsamt. Uppsala kommun är svårtstyrt pastorat med många olika viljor och intressen. Samarbetet inom majoriteten fungerar väl, även om det är ett resultat av hårt arbete bakom kulisserna som kanske inte alltid syns utåt. Uppsala har en bångstyrig vänsteropposition som gör sitt bästa för att sätta krokben för majoriteten. Till det slitsamma hör också, tyvärr, att det politiska arbetet ännu inte är helt befriat från manliga värderingar och attityder, vilket innebär en viss uppförsbacke för kvinnliga politiker. Det handlar således om många utmaningar att hantera. Att sitta i en majoritet ställer mycket höga krav på sammanhållning, uppbackning och uppmuntran mellan våra företrädare i det dagliga politiska arbetet. Det sistnämnda tror jag är avgörande för om folkpartiet i Uppsala ska nå en framgång i kommande val.

Jag kommer att förvalta det ansvar och uppdrag jag fått denna mandatperiod och göra mitt bästa för att bistå det kommunalråd som väljs efter nästa val. Jag hoppas på ett stort folkparti som även fortsättningsvis kan ingå i majoriteten för Uppsala.

Hälsningar

Karolina Hilding”

2 svar till “Nomineringstider

  1. Trist! Du är en mkt viljestark och kunnig person som behövs i politiken, och jag tycker det är både trist och fel att du på detta sätt kommer att kliva bakåt för dessa starka krafter som har motverkat och bortsett ifrån oppositionen. Inte fel av dig, utan av de krafter som du fått kämpa emot…
    Du företräder många kvinnors viljor och ideal. Du är helt enkelt bäst Lina! Kram

    • karolinahilding

      Tack, det var snällt sagt. Men jag vill inte se det som ett steg tillbaka, jag väljer en annan väg helt enkelt.
      /Karolina

Lämna en kommentar